Volgen

Waarom zijn mijn veranderingen niet direct zichtbaar op de website?

Als u in het CMS werkt zult u waarschijnlijk regelmatig even de site bekijken om te zien of alles eruit ziet zoals de bedoeling is. Het kan dan gebeuren dat het lijkt of uw wijzingen helemaal niet zichtbaar zijn. Daar kunnen verschillende, aanwijsbare redenen voor zijn. We behandelen hier de meest voorkomende, namelijk:

  1. Uw browser laat de pagina vanuit haar eigen geheugen ("cache") zien en de pagina moet even worden ververst (de meest voorkomende reden).
  2. De site moet nog worden gepubliceerd om de wijzigingen te tonen.
  3. De pagina in kwestie moet nog worden "ingecheckt" of "geaccordeerd".

Hieronder een uitgebreide uitleg van de drie genoemde zaken, inclusief oplossingen. Mocht geen van deze oplossingen helpen, laat het ons dan gerust weten via een nieuwe ticket. Geef daarbij zoveel mogelijk details door (zoals bijvoorbeeld het precieze adres van pagina's) en we kijken graag wat het probleem zou kunnen zijn en hoe we dat kunnen oplossen.

1. Uw browser laat de pagina vanuit haar eigen geheugen zien ("cache")

Dit is verreweg de meest voorkomende reden. Om sneller te werken halen browsers pagina's die u eerder bezocht heeft niet altijd opnieuw op, maar tonen ze een versie die ze bij een eerder bezoek in hun geheugen (de zogeheten "cache") hebben opgeslagen. Op zich handig, maar lastig als u bij het bewerken van uw website meerdere malen dezelfde pagina bekijkt om uw werk te controleren. Er zijn meerdere oplossingen:

a. Snelle oplossing: ververs de pagina

Druk, terwijl u de "onwillige" pagina in beeld heeft, op de toetsencombinatie Ctrl + F5. Hiermee vertelt u de browser de pagina opnieuw op te halen, u "ververst" de pagina. Als het goed is, ziet u nu wel de wijzigingen.

b. Structurele oplossing: cache-instellingen aanpassen

U kunt uw browser ook zodanig instellen dat deze altijd de laatste versie van een pagina laat zien, zonder dat u hoeft te verversen. Omdat Internet Explorer, en dan met name de laatste versie 9, het meest hardnekkig is qua cache, leggen we hieronder uit hoe u dit voor Internet Explorer kunt instellen.

  • Klik op het "radarwieltje" rechtsboven in de browser en kies "Internetopties": zie de afbeelding hieronder. U kunt "Internetopties" eventueel ook bereiken via het menu "Extra" (als u dat menu niet ziet, druk dan op de Alt-toets van uw toetsenbord.

    10-kies-internetopties.gif 
     
  • Er komt een venster omhoog. Klik in het tabblad "Algemeen" op de knop "Instellingen".
  • Er komt een nieuw venster omhoog.
  • Selecteer hier de optie "Elke keer als ik de webpagina bezoek".
  • Klik vervolgens twee keer op "OK" om de aangepaste instellingen te bewaren.
     
    Hieronder ziet u de hierboven beschreven stappen gevisualiseerd:

    20-elke-keer-als-ik-de-pagina-bezoek.gif

Als het goed is hoeft u pagina's nu niet meer te verversen. Mocht dit niet meteen werken, sluit dan de browser af en start de browser opnieuw op.

Goed om te weten...

We krijgen vaak de vraag: "Als ik hier last van heb, hebben andere bezoekers van mijn website hier dan ook last van?" Dat is theoretisch inderdaad mogelijk, maar ter geruststelling kunnen we het volgende zeggen:

  • Een bezoeker die voor het eerst op uw site komt, heeft hier geen last van: zijn/haar browser kan in dat geval immers niet een oudere versie van een pagina hebben opgeslagen, simpelweg omdat de bezoeker nooit eerder op uw site is geweest.
  • Andere veel gebruikte browsers zoals Firefox en Chrome hebben dit probleem niet of in veel mindere mate. Ook oudere versies van Internet Explorer (nog steeds veel in omloop) hebben er veel minder last van.
  • In de afbeelding hierboven ziet u ook een instelling "Aantal dagen dat pagina's worden bewaard:". Standaard staat dat aantal dagen op 20. Als een bezoeker langer dan 20 dagen niet op uw site is geweest, speelt het probleem dus ook niet.

Dus hoewel "cache" een vervelend fenomeen kan zijn tijdens het vbewerken en controleren van uw website, is de kans klein tot zeer klein dat reguliere bezoekers van uw website er last van hebben.

2. De site moet nog worden gepubliceerd om de wijzigingen te tonen.

In sommige gevallen moet u de site publiceren om de wijzigingen daadwerkelijk door te voeren op de website. Dit doet u via Content management > Publiceren: klik in dat scherm op de button "Publiceer site". Voor de volgende soorten wijzigingen dient u de site te publiceren:

  • Wijzigingen in de menustructuur (navigatie) zoals het aanmaken van nieuwe menu's, het verplaatsen of hernoemen van menu's, of het koppelen van nieuwe pagina's aan menu's.
  • Wijzigingen in "Tekstblokken" (met tekstblokken beheert u inhoud die vaak door de hele website te zien is, zoals bijvoorbeeld voetteksten, snelmenu's of adresblokjes; tekstblokken vindt u in het CMS onder Optie beheer > Tekstblokken.)
  • Wijzigingen in de naam van een pagina. De naam van een pagina beheert u in het veld "Document" bovenaan die pagina. Omdat met het wijzigen van de naam ook de URL (het adres) van een pagina verandert, dient de site gepubliceerd te worden.

NB: Ook na publiceren kan de cache van uw browser nog parten spelen. Pas in dat geval een van de oplossingen toe zoals in het begin beschreven bij "1. Uw browser laat de pagina vanuit haar eigen geheugen zien ("cache")".

3. De pagina in kwestie moet nog worden "ingecheckt" of "geaccordeerd". 

Dit is alleen van toepassing als u gebruikt maakt van de functie "Workflow" in het CMS. Standaard is deze functie niet geactiveerd: dit is echt iets dat u zelf, of mogelijk een collega, heeft "aangezet". Deze reden komt dan ook het minste voor, omdat de CMS-gebruiker in kwestie zich bewust is van de zelf gepleegde instellingen. Voor de volledigheid vermelden we deze mogelijkheid echter toch even. Bij gebruik van "Workflow" kan het - afhankelijk van zelf ingestelde voorkeuren - nodig zijn om een pagina "in te checken" en/of te "accorderen" en/of de site te publiceren. Een uitgebreide uitleg over de functie Workflow vindt u terug in de algemene handleiding van het CMS: http://helpdesk.webgenerator.nl/entries/507271-handleiding-cms-pdf

De uitleg over Workflow & Versiebeheer staat op:

  • Pagina 63: Paragraaf Administratie > Instellingen > Content 
  • Pagina 65 tot en met 75: Uitgebreide uitleg principes en werking.

NB: Ook hier geldt nog steeds dat de cache van uw browser nog meespeelt. Pas in dat geval een van de oplossingen toe zoals in het begin beschreven bij "1. Uw browser laat de pagina vanuit haar eigen geheugen zien ("cache")".

Was dit artikel nuttig?
Aantal gebruikers dat dit nuttig vond: 1 van 1
Hebt u meer vragen? Een aanvraag indienen

Opmerkingen