Volgen

Social media integreren in je website

Steeds vaker vragen klanten ons hoe zij "iets met social media" kunnen doen in hun website. Hieronder vind je een uitgebreide uitleg over hoe je social media op verschillende manieren kunt combineren met je website.

Links aanbrengen naar je social media

Door eenvoudigweg vanaf je site te linken naar je social media, geef je mensen de mogelijkheid je ook via die andere kanalen te volgen. Je kunt bijvoorbeeld een link "Volg ons op Twitter" op je site plaatsen, die naar je Twitter-account leidt. Op http://www.webgenerator.nl zie je zo'n link rechtsbovenin (in de vorm van een plaatje van het bekende Twitter-vogeltje). Dit kun je in WebGenerator ProSite CMS eenvoudig doen in elke pagina of in een tekstblok. Als je design niet voorziet in een tekstblok met een goede plek voor zo'n link, kunnen we zo'n tekstblok voor je aanmaken in het CMS. Dat kost in de regel niet meer dan 0,5 tot 1 uur werk.

"Share buttons" aanbrengen

Er zijn verschillende aanbieders van scripts die je in je website kunt plakken om "share buttons" te laten zien. Op onze eigen blog http://www.webgenerator.nl/blog laten we dit soort buttons bijvoorbeeld onder elk blogartikel zien. Maar je zou ze ook in elke pagina van je website kunnen laten zien.

Bezoekers van je website kunnen op die buttons klikken om een pagina van je website te delen via het social medium van hun keuze of (een optie die ook vaak geboden wordt) via e-mail (een soort tell-a-friend functie dus). Je hoeft dus zelf geen Twitter- of Facebook-account te hebben: bezoekers van je website delen informatie van je website via hun social media.

Sites die dit soort scripts aanbieden zijn onder andere http://www.addthis.com en http://www.sharethis.com (wij gebruiken zelf Addthis.com). Maar ook social media zelf bieden die scripts aan. Het voordeel van Addthis.com en Sharethis.com is dat ze een heleboel social media samen aanbieden binnen één scriptje. Via genoemde sites kun je het scripts vaak zelf configureren (je kunt bijvoorbeeld bepalen hoe de buttons eruit moeten zien en voor welke social media je buttons wilt laten zien).

Het in je website plakken van zo'n script heeft echter wel wat aandachtspunten. In theorie zou je zo'n script in een pagina of tekstblok van het CMS kunnen plakken, maar de praktijk is weerbarstig: de teksteditor van het CMS kan hier niet altijd even goed tegen. Daarom maken we hiervoor meestal aparte veldjes bij de ontwerpopties in het CMS ("kale" invoervelden zonder opmaakmogelijkheden). Waar de inhoud van dat veld op de site getoond moet worden, stemmen we dan met de klant af. Meestal is het de bedoeling dat de share buttons consistent door de hele website op dezelfde plek worden getoond.

Als de buttons in een overzichtspagina van berichten (bijvoorbeeld nieuws of blog) per bericht moeten worden getoond, is er wat extra werk nodig. In dat geval moet immers niet de overzichtspagina worden geshared, maar een van de achterliggend berichten. Dat vergt wat extra programmering.

Afhankelijk van de precieze wensen kost het 0,5 tot 2 uur werk om deze velden in het CMS aan te brengen.

Social media feeds integreren

Steeds vaker zie je dat websites hun Twitter-feed binnen de website laten zien. Ook dit gebeurt m.b.v. een script (dat je via je Twitter-account aan kunt maken). Ook andere social media bieden scripts aan waarmee je "output" van het social medium in kwestie binnen je site kunt laten zien.

Ook hier geldt dat hiervoor het beste aparte velden in het CMS kunnen worden aangemaakt. Wil je de presentatievorm laten afwijken van de standaardvorm die het social medium in kwestie aanbiedt (bijvoorbeeld om het beter aan te laten sluiten bij de stijl van je website) dan kunnen we daar met maatwerk in voorzien.

Het plaatsen van een scriptveldje waarin je een standaard script kunt plaatsen is meestal niet meer dan 0,5 tot 1 uur werk. Maatwerk vraagt uiteraard meer tijd. Op basis van je wensen kunnen we dit voor je begroten.

Bepaalde content direct doorplaatsen naar je social media

Plaats je veel nieuwsberichten op je website? Ben je een frequente blogger? Of heb je een andere specifieke module waarin regelmatig nieuwe content wordt geplaatst (bijvoorbeeld een vacaturemodule of makelaarsmodule)? Dan zou je kunnen overwegen om content uit die module direct te laten "doorseinen" naar je social media. Bij veel social media kan zo'n koppeling middels een RSS-feed tot stand worden gebracht. WebGenerator kan voor CMS-modules (niet op "gewone" pagina's in het CMS) zo'n RSS-feed maken. Kosten zijn afhankelijk van je precieze wensen. Neem voor meer informatie contact met ons op.

 

Kanttekening m.b.t. gebruik van externe scripts binnen WebGenerator ProSite CMS

Als je externe scripts in het CMS gebruikt, gaan we er vanuit dat je zelf het script configureert via een aanbiedende website en het zelf in het daartoe aangemaakte CMS-veld plaatst. De sites in kwestie voorzien meestal in een prima uitleg. WebGenerator kan geen of slechts zeer beperkte ondersteuning bieden op scripts van derde partijen. Het is medewerkers van WebGenerator om aansprakelijkheidsredenen nadrukkelijk niet toegestaan in te loggen op applicaties van andere partijen, zoals bijvoorbeeld Twitter- of Facebook-accounts van klanten. Onzorgvuldig geplaatste scripts kunnen leiden tot fouten op de website; WebGenerator kan hiervoor geen verantwoordelijkheid nemen en herstelwerkzaamheden door WebGenerator kunnen leiden tot kosten.

Was dit artikel nuttig?
Aantal gebruikers dat dit nuttig vond: 0 van 0
Hebt u meer vragen? Een aanvraag indienen

Opmerkingen